Україна ментальне здоров'я - YouTube

Презентація " Наше ментальне здоров'я" | Презентація. Психологія

Буклет "Ментальне здоров'я: як подбати про себе?" | . Психологія

Інформаційний буклет "Ментальне здоров'я" | Ілюстрації. Психологія

Як потурбуватися про психічне здоров'я вашої дитини! - Строїнецька філія Новоселицького ліцею №3 Новоселицької міської ради

Сторінка психолога - Дитячий садок Оленка №21, м. Сміла

Додаток 1

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Білоцерківського ЗДО №3 «Веселка»

Білоцерківської міської ради

від 28.03.2024 року № 33

Примірне положення

про команду підтримки ментального здоров’я

Білоцерківського закладу дошкільної освіти №3 «Веселка»

І. Загальні положення

1. Це Положення визначає основні принципи, завдання та функції, а також порядок організації діяльності команди підтримки ментального здоров’я (далі – команда підтримки) всіх учасників освітнього процесу для реалізації завдань цілісної системи турботи про збереження психічного здоров’я.

2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:

наведених у Законах України «Про освіту», «Про дошкільну освіту».

ІІ. Склад команди підтримки

1. Персональний склад Команди підтримки затверджується наказом керівника закладу освіти.

2. Команда підтримки співпрацює з Навчально-методичним центром психологічної служби Управління освіти і науки, Центром ментального здоров’я НМЦПС, інклюзивно-ресурсними центрами, недержавними та громадськими об’єднаннями й організаціями, профільними закладами вищої освіти, науковими установами.

3. Заклад дошкільної освіти в своїй роботі керується Примірним положенням про команду підтримки ментального здоров’я

4. Склад команди підтримки визначається:

постійні учасники: директор та вихователь-методист, практичний психолог, вихователь, медичний працівник тощо;

залучені фахівці: інструктор з фізичного виховання, лікар, спеціалісти центру соціальних служб, служби у справах дітей тощо – за згодою.

ІП. Принципи діяльності команди підтримки

1. Основними принципами діяльності команди підтримки є такі:

¾ права людини та справедливість; справедливість та недискримінація щодо наявності та доступності психічної та соціально-психологічної підтримки усіх учасників освітнього процесу згідно з виявленими в них потребами;

¾ командний підхід;

¾ використання доступних ресурсів і спроможності;

¾ багаторівнева підтримка;

¾ принцип «не нашкодь»;

¾ конфіденційність та дотримання етичних принципів;

¾ міжсекторальна співпраця.

IV. Завдання команди підтримки

1. Команда підтримки виконує наступні завдання:

¾ розробляє цілісну систему збереження психічного здоров’я та психо-соціальної підтримки учасників освітнього процесу у закладі освіти;

¾ планує та проводить інформаційно-комунікаційну кампанію щодо важливості турботи про ментальне здоров’я серед учасників освітнього процесу та мешканців громади;

¾ проводить навчання педагогів та батьків з метою підвищення рівня знань про психічне здоров’я задля вчасного виявлення розладів психічного здоров’я у дітей і молоді та перескерування до фахівців;

¾ співпрацює з недержавними та громадськими об’єднаннями/організаціями у сфері навчання серед учасників освітнього процесу щодо оволодіння техніками збереження і підтримки психічного здоров’я, формування власної резильєнтності тощо;

¾ збирає інформацію та вивчає ситуацію у разі отримання повідомлення про наявність тривожних ознак порушення психічного здоров’я у дітей чи працівників закладу;

¾ планує низку заходів, спрямованих на психосоціальну підтримку та вирішення питань, пов’язаних зі збереженням та відновленням психічного здоров’я учасників освітнього процесу;

¾ залучає батьків дитини до участі у вирішенні питань збереження або відновлення ментального здоров’я дітей;

¾ створює мережу взаємопідтримки, коли колектив може позитивно впливати на результати та командно працювати над пошуком рішень;

¾ організовує навчання дітей, учнівської молоді, педагогічних, непедагогічних працівників, представників батьківської громади та інших категорій населення громади доказовим технікам самодопомоги тощо;

¾ організовує моніторинг стану ментального здоров’я та потреб учасників освітнього процесу.

V. Основні функції і повноваження членів команди підтримки

1. Директор закладу освіти очолює команду підтримки та має такі обов’язки й повноваження:

¾ формує склад команди підтримки;

¾ призначає відповідальну особу (вихователя-методиста) щодо розробки цілісної системи збереження психічного здоров’я та психо-соціальної підтримки учасників освітнього процесу у закладі;

¾ організовує роботу команди підтримки;

¾ організовує співпрацю з недержавними та громадськими об’єднаннями/організаціями у сфері навчання серед учасників освітнього процесу щодо оволодіння техніками збереження і підтримки психічного здоров’я, формування власної резильєнтності тощо;

¾ залучає працівників закладу та фахівців ІРЦ, соціальних, медичних служб для організації надання психологічної, соціально-педагогічної підтримки та надання спеціальних послуг;

¾ контролює виконання завдань учасниками команди підтримки своїх функцій;

¾ організовує додаткове навчання для працівників з метою підвищення рівня знань про ментальне здоров’я для вчасного виявлення розладів психічного здоров’я у дітей та молоді та перенаправлення до фахівців;

¾ залучає батьків дитини до участі у вирішенні питань збереження ментального здоров’я, дотримання вимог законодавства щодо дотримання прав дітей та відповідальності батьків, розроблення та виконання заходів виховного впливу;

¾ контролює дотримання конфіденційності особистої інформації та етичних принципів у процесі взаємодії з учасниками освітнього процесу;

¾ контролює процес виконання завдань команди.

2. Вихователь-методист :

¾ розробляє цілісну систему збереження психічного здоров’я та психо-соціальної підтримки учасників освітнього процесу в закладі;

¾ планує інформаційно-комунікаційну кампанію;

¾ визначає завдання для учасників команди підтримки задля досягнення мети збереження ментального здоров’я;

¾ організовує збір інформації щодо здобувачів освіти та педагогічних працівників, які мають ознаки проблем психічного здоров’я та емоційного благополуччя;

¾ розробляє з членами команди підтримки заходи, що підвищують рівень обізнаності учасників освітнього процесу про психічне здоров’я та чинники, які на нього впливають, формують уміння і навички змінювати свій емоційний стан та обирати стратегії поведінки в складних і небезпечних ситуаціях, турботи про себе, заходи по створенню безпечного освітнього середовища, інформаційно-просвітницькі заходи;

¾ планує проведення в закладі освіти тижня ментального здоров’я

(до Дня ментального здоров’я 10 жовтня);

¾ сприяє проходженню курсів і різноманітних програм підготовки з питань психосоціальної підтримки та супроводу, упровадження технік збереження та підтримки психічного здоров’я, профілактики емоційного та професійного вигорання;

¾ розробляє з членами Команди підтримки заходи індивідуальної підтримки та виховного впливу на дітей, які мають емоційні та/чи поведінкові розлади;

¾ проводить моніторинг ефективності застосування заходів індивідуальної підтримки та виховного впливу на дітей та необхідність їх корегування;

¾ дотримується принципу конфіденційності особистої інформації та спирається на етичні правила у процесі взаємодії з учасниками освітнього процесу.

3. Практичний психолог:

¾ вивчає та моніторить ситуацію щодо психічного здоров’я всіх учасників освітнього процесу, зокрема тих, які мають складні емоційні стани/порушення поведінки, що потребують професійної уваги;

¾ проводить просвітницькі заходи в межах інформаційно-комунікаційної кампанії щодо збереження та зміцнення ментального здоров’я з усіма учасниками освітнього процесу;

¾ надає психологічну підтримку особам, які її потребують;

¾ надає консультативну допомогу всім учасникам освітнього процесу (в межах власної компетентності);

¾ проводить поглиблену діагностику психологічного розвитку та емоційного стану учнів на запит адміністрації закладу, педагогів, батьків (в межах власної компетентності);

¾ розробляє та проводить корекційну роботу з дитиною у індивідуальній та/або груповій формах з урахуванням виявлених поведінкових та психоемоційних порушень (в межах власної компетентності);

¾ бере участь в розробці заходи індивідуальної підтримки та виховного впливу на дітей в тісній співпраці з класним керівником/класоводом, вчителями-предметниками, батьками тощо (в межах власної компетентності);

¾ навчає дітей, педагогічних працівників, представників батьківської громади доказовим технікам самодопомоги в рамках проведення факультативних занять, курсів за вибором;

¾ інформує учасників освітнього процесу про можливості отримання додаткових послуг у сфері підтримки ментального здоров’я (освітні, соціальні, медичні заклади громади, он-лайн сервіси, телефони «гарячих ліній» тощо).

4. Медичний працівник закладу освіти:

¾ бере участь в розробці заходів інформаційно-комунікаційної кампанії щодо збереження та зміцнення ментального здоров’я з усіма учасниками освітнього процесу;

¾ інформує учасників Команди підтримки про стан здоров’я дітей, які мають складні емоційні стани, що потребують додаткової уваги, та їхні психофізичні особливості;

¾ інформує голову Команди підтримки про наявність виявлених ушкоджень, які можуть бути пов’язані з насиллям або самоушкодження (порізи, глибокі подряпини, припікання, шрами, які свідчать про такі ушкодження), зберігаючи конфіденційність й уникаючи припущень та висновків щодо стану психічного здоров’я дитини;

¾ надає здобувачам освіти психологічну підтримку за умови проходження онлайн-курсу «Ведення поширених психічних розладів на первинному рівні медичної допомоги із використанням керівництва mhGAP»;

¾ за необхідністю, здійснює збір додаткової інформації від батьків, закладу охорони здоров’я щодо стану здоров’я дитини;

¾ виконує доручення голови Команди супроводу в рамках реалізації Програми збереження ментального здоров’я та психосоціальної підтримки населення.

5. Вихователь:

¾ проводить збори, години спілкування, ранкові зустрічі, кола підтримки тощо в рамках інформаційно-комунікаційної кампанії щодо збереження та зміцнення ментального здоров’я з дітьми та їх батьками;

¾ включає матеріали, пов’язані зі збереженням ментального здоров’я, розвитком стресостійкості, вибором ефективних способів реагування в складних життєвих ситуаціях, розвитком соціальних компетенцій відповідно до тем дисципліни, яку викладає;

¾ підвищує свою професійну компетентність з питань психічного здоров’я з метою вчасного виявлення розладів психічного здоров’я у дітей;

¾ спостерігає за дітьми під час освітньо-виховного процесу з метою раннього виявлення та реагування на зміни в поведінці, які сигналізують про наявність проблем, пов’язаних з ментальним здоров’ям;

¾ інформує осіб, відповідальних за збереження ментального здоров’я учасників освітнього процесу, про дітей або педагогів, які потребують додаткової уваги у зв’язку з наявністю небезпечних ознак щодо порушень ментального благополуччя, зберігаючи конфіденційність та уникаючи припущень та висновків щодо стану психічного здоров’я;

¾ ініціює запит до практичного психолога про поглиблену психологічну діагностику учня у зв’язку з наявністю небезпечних ознак щодо порушень ментального благополуччя;

¾ планує освітньо-виховну роботу групи з урахуванням рекомендацій команди підтримки зі зміцнення ментального здоров’я тощо;

¾ надає первинну психосоціальну підтримку дитині та батькам, які опинилися в складній ситуації;

¾ інформує дітей та батьків про можливості отримання додаткових послуг у сфері підтримки ментального здоров’я (освітні, соціальні, медичні заклади громади, он-лайн сервіси, телефони «гарячих ліній» тощо);

¾ створює позитивний мікроклімат в колективі з пріоритетом підтримки один одного;

¾ спонукає батьків до виконання рекомендацій та залучає їх до спільних дій по налагодженню конструктивної взаємодії, розвитку дитини та комфортного перебування в закладі освіти.

¾ інші права та обов’язки відповідно до чинного законодавства України.

VI. Організація роботи команди підтримки

1. Загальне керівництво командою підтримки покладається на директора, який несе відповідальність за виконання завдань команди та розподіл функцій між її учасниками.

2. Робота команда підтримки здійснюється в межах основного робочого часу працівників.

3. Однією з організаційних форм діяльності команди підтримки є засідання її учасників, яке проводиться перед початком навчального року та тричі протягом навчального року.

За потреби розгляду індивідуальних випадків, пов’язаних зі складними життєвими обставинами, які значно впливають на емоційний стан дитини чи педагогічного працівника, з насиллям, загрозою життю та здоров’ю дітей та учнівської молоді (зокрема, ситуації, пов’язані зі самоушкодженнями чи виявлення наявності суїцидальних думок), скликаються позачергові засідання. Ініціювати позачергове засідання команди підтримки може будь-хто з числа її членів або інший учасник освітнього процесу.

4. Головою засідання команда підтримки є директор закладу освіти.

5. Рішення засідання команда підтримки приймаються за результатами колегіального обговорення інформації кожного її учасника відкритим голосуванням (за умови присутності на засіданні не менше 2/3 від загального складу).

6. Рішення засідання команда підтримки оформлюється протоколом, який веде секретар засідання. Протокол засідання підписується головою, секретарем та всіма присутніми учасниками засідання.

7. Секретар призначається із числа складу постійних учасників команди підтримки.

8. Загалом питання діловодства, пов’язане з роботою команди підтримки, заклад вирішує самостійно.

Додаток 2

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ Білоцерківського ЗДО №3 «Веселка»

Білоцерківської міської ради

від 28.03.2024 року № 33

Алгоритм взаємодії учасників освітнього процесу

з метою попередження ознак емоційного неблагополуччя

серед дітей та працівників

1. Виявлення дитини, схильної до скоєння суїциду. Надання первинної психосоціальної підтримки. Педагогічні та непедагогічні працівники закладу освіти при виявленні дитини, яка має ознаки емоційного неблагополуччя та виявляє насторожувальні ознаки щодо скоєння суїциду, повинні негайно повідомити про це директора закладу освіти або особу, яка відповідає за збереження життя і здоров’я дітей.

2. Директор закладу повідомляє про надзвичайний випадок начальника Управління освіти і науки та організовує збір первинної інформації, наданої працівниками закладу, яка підтверджує, що ситуація може бути небезпечною, значно впливає на емоційний стан здобувача освіти та є негативною для його ментального здоров’я.

3. Директор ЗДО ініціює зустріч з батьками/опікунами дитини (у цейк же день). Під час зустрічі батьків/опікунів повідомляють про ситуацію, котра виникла з їхньою дитиною, обговорюють орієнтовний план дій, наголошують на необхідності вжиття заходів з метою збереження життя та здоров’я дитини (звернення до сімейного лікаря, відвідування лікарів-спеціалістів (лікаря-психіатра, невролога), надають інформацію щодо можливостей батьків і дитини скористатися послугами в межах громади або телефонами «гарячих ліній», онлайн сервісами, які надають консультативну допомогу. За результатами зустрічі обов’язково складається протокол із зазначенням рекомендацій. Протокол підписують усі учасники зустрічі. (Від закладу в зустрічі з батьками може брати участь невелика кількість осіб; обов’язкова умова – збереження конфіденційної та чутливої інформації).

4. Якщо під час зустрічі батьки/опікуни погоджуються на співпрацю з закладом освіти, готові виконатисвої зобов’язання та рекомендації фахівців, заклад освіти спільно з батьками силами команди підтримки ментального здоров’я розробляє план роботи з дитиною, класом, шкільною спільнотою з метою оздоровлення стосунків, вирішення нагальних питань (психосоціальна підтримка, створення безпечного середовища, діагностика, корекція, згуртування колективу, заходи виховного впливу, просвіта).

5. Якщо під час зустрічі батьки/опікуни не погоджуються на співпрацю з закладом освіти або сім’я перебуває у складних життєвих обставинах, адміністрація закладу повідомляє про загрозу життю та здоров’ю дитини з докладним викладом інформації про ситуацію та вжиті заходи службу у справах дітей та регіональний відділ Національної поліції.

Кiлькiсть переглядiв: 26

Коментарi